Diu el mite que, cap a
mitjans del S.XVIII, el comte de Kaiserling, ambaixador rus a la Cort de
Saxònia, passava llargues estades a Leipzig. Amant de la música, tenia un
pianista particular, Johan Gottlieb Goldberg. Per encàrrec del comte, el
pianista prenia lliçons amb el Chapelmaister de Leipzig, un tal Johan Sebastian
Bach. Sembla ser que el comte gaudia de no molt bona salut i passava llargues
nits d’insmoni.
A fi i efecte
d’alleugerir aquestes llargues hores de vetlla va demanar al mestre Bach que
composes alguna peça divertida per a que el seu pianista particular
l’amenitzes. I Bach va compondre 30 variacions sobre una ària principal. Amb el
temps aquestes variacions es van conèixer com a variacions Goldberg en honor
del pianista que les tocava, no del comte que les va encarregar... justícia
musical? Del que no se’n sap res és si les vetllades eren amenitzades o el
comte aconseguia dormir... Allà cadascú i la seva consciència...
Diu també la llegenda que
no se’n podia fer cap gravació en disc d’aquestes variacions per què la durada
necessària per a interpretar-les no cabia en les dues cares d’un vinil. Fins
que va aparèixer Glenn Gould a un estudi de gravació i va enregistrar les seves Variacions Goldberg, versió 1955. Parlant clar i català, va fotre el turbo i en menys
de 40 minuts ja estaven enllaunades.
No sé si la llegenda és
certa o no però, si sentiu aquesta versió, veureu que el tempo és realment de vertigen.
A veure, diuen que Bach no feia anotacions al tempo al qual s’havien
d’interpretar les seves obres, ja ho hem dit alguna altra vegada, i per tant la
versió és canònicament més que correcta, però potser si que mareja una mica
tanta velocitat... es fa difícil de digerir.
Ara, que per versions
originals, no és gens menyspreable, canviant totalment de registre, la que ens
va oferir Jaques Lousiser, amb les seves Variacions Goldberg a ritme de Jazz. Quelle delicatesse! La música de jazz és molt
swingable, i aquí Loussier en fa una demostració magistral.
A tall d’anècdota: heu
vist “Bicicleta, cullera, poma”, la
pel·lícula que il·lustra el principi del procés degeneratiu de l’Alzheimer que
pateix Pasqual Maragall? Hi ha una escena en que el propi MHP Maragall fa
escoltar a l’entrevistador un disc, i en comencen a sonar els primers
compassos. Corresponen precisament a aquesta versió de les Variacions. Tot
seguit passen a parlar amb la Diana Garrigosa, la seva dona... Explica que,
segons el metges, el sentit per la música és el darrer que un malalt
d’Alzheimer perd. I Diana conclou:”Això em tranquil·litza, perquè ara sé que el
meu marit morirà feliç”. =8_-) #nocalenméscomentaris
Cadascuna, en el seu
estil, son tres versions impressionants d’una mateixa obra mestra. Bé per el
compositor, bé pels intèrprets.
Podeu escoltar a spotify les Variacions versió 1955, les de la versió 1981 i les de Jaques Loussier.
@jignasib
Aquest post es va publicar originalment a "La cultura no val res" el 09/01/2015
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada