“...or how I stop worring and love the bomb” head line
de la pel·lícula.
“Gentleman, you can’t fight in here! This is the war
room!” War Room Scene
Un cop
acabat l’escàndol ‘Lolita’, el realitzador
Stanley Kubrick es va desfogar amb una pel·lícula que volia denunciar, a traç
gruixut, la guerra freda i el que podia significar per a la humanitat. Si al
principi volia adaptar la novel·la “Red Alert” de Peter George, de forma
fidedigna, al final en va fer una versió que va resultar en “Dr.
Strangelove”, una
brutal comèdia política satírica; segons paraules del New York Times, “la broma
macabra més xocant que mai hem trobat”.
Amb l’excusa de la crisi nuclear, el
realitzador aprofita per pentinar els tòpics catastròfics amb deliri: la
incompetència, tenyida d’egocentrisme, dels polítics per a gestionar crisis; el
domini que tenim de les màquines i l’amenaça que suposa que les seves decisions
no es vegin condicionades per la voluntat dels homes; l’amenaça nuclear;
l’amenaça de la guerra freda... quatre temes que vindrien a ser les quatre
cares d’una moneda... les quatre cares d’un dau...#ésigual, algo amb quatre
cares!
Diem
que la peli és d’Stanley Kubrick per què fa molt de cinèfil dir el nom del dire...
però si algú mereix la propietat de la peli és el protagonista... el
protagonistes... vejam, com diríeu a algú que fa tres dels principals papers de
l’obra? #curiositatscuquis Doncs be, el que dèiem, Peter Sellers es guanya el
sou interpretant al president dels Estats Units, Merkin Muffey, gestionant com
bonament pot la imminent crisi nuclear; l’Oficial anglès Lionel Mandrake,
encaparrat en convèncer al General americà Jack D. Reaper (#noesbroma, es diu
literalment Jack L.Esbudellador) que retorni de la seva conspiranoia i anul·li
l’atac nuclear; i i l’inefable Dr.
Strangelove, ex
científic nazi, ara a les ordres del mon lliure, amb un tic irrefrenable
d’estendre el braç dret cap endavant, l’autèntic savi boig. Per què un actor
per tres papers? Tant malament anaven de pressupost? Sembla ser que l’Stanley
només confiava en el Peter per representar tres papers tant ‘seriosos’ amb una
aurèola còmica que deixa en aquest Limbo ambigu entre el drama i la comèdia
tota la pel·lícula. Un paperàs... tres paperassos #bingo
Però
anem al panyo... de què va la peli? El General americà Jack D. Reaper està
convençut que els russos estan envenenant l’aigua dels americans; ho sap per
que la seva virilitat es veu afectada... #deveritat. I decideix llançar un atac
nuclear als russos. Tot normal fins aquí... Quan el president americà, Merkin
Muffey, reuneix a la Sala de Guerra, el millor dels assessors; aquí es fa
palesa les misèries del poder. Tenim opinions per a tot: ja era hora; ostres,
es que morirà molta gent; total son russos; es que ens pot caure un
contra-atac.... tot segueix normal... Res, que millor li expliquem als russos
el pollastre. Èpica l’escena de la conversa per telèfonentre el president i el mandatari
rus, a altes hores de la nit... sembla que no del tot sobri... intentant
entendre el que, literalment, li està a punt de caure a sobre...
Doncs, res, que els russos si
tenien un pla de contra-atac. Merda. Que si detecten avions americans, la
maquina del judici final s’activarà automàticament... #ohoh... Aqui pillem
tots; autèntic exemple de dilema del presoner, col·laborem o ho enviem a pastar
fang tot? Cal consultar al Dr. Strangelove com sortir-se’n si no en sen podem
sortir. Sembla que la proposta més convincent és tancar a tots els prohoms, els
de la Sala de Guerra es clar, amb 10 dones cada un per repoblar la terra
després de l’Holocaust... I ja no us explico més, que seria #spoiler...
Val a dir, com ja crec que haureu
intuït és que gran part de la sàtira passa per una ingent quantitat de bromes i
comentaris de tò sexual #dosrombes algunes dignes de pati d’escola, d’altres
sofisticades, totes hilarants. Des dels noms dels personatges a les sigles dels
codis secrets o contrasenyes... cal estar atents.
Valgui com a anècdota: arriba a la una, grande y libre
España una pel·lícula sobre el cataclisme nuclear provocat per la guerra freda.
Comèdia o drama? Qui és l’heroi i qui el Villanu? Ara no ens posarem tontos en
intentar interpretar la peli, quan podem fer que expliqui el que podem, no? Què
no pot fer un doblatge magistral, no? Si més no, això van pensar els ínclits
mestres de la censura d’aquesta pell de toro. I d’aquí va néixer “Teléfono rojo,
volamos hacia Moscú”, un intent de convertir una sàtira en una peli seriosa al
servei de la propaganda, eliminant al·lusions compromeses i moltíssimes d eles
bromes, i que va resultar infumable i un fracàs fins que es va recuperar, cap
els anys 80, la versió original en anglès i, val a dir, en satíric
#justíciapoètica.
I valgui com una altra a anècdota:
la peli s’havia d’estrenar el 22 de novembre del 63... dia de l’assassinat de
Kennedy a Dallas... #malrotllo i, evidentment, es va ajornar. Comencem amb mal
peu...
Un últim apunt, abans d’acabar, sobre
la darrera escena, icona gràfica del segle XX: el Comandant T.J. “King” Kong
aconsegueix alliberar la bomba de l’avió, in extremis, i se’ls veu a tots dos caient cap a la pèrfida URSS, qual
genet i cavall desbocat... o com un home amb un d’aixonses impressionant...
cadascú el que li faci més gràcia, tu...
Apali, que gaudiu de l’hivern
nuclear... winter is coming que deia
aquell altre...
Podeu trobar la Pel·lícula “Dr.
Strangelove, ... or how I stop worring and Love the bomb”, i la seva versió
doblada a l’espanyol “Teléfono rojo, volamos hacia Moscú” a la
xarxa de biblioteques.
@jignasib
Aquest post es va publicar originalment a "La cultura no val res" el 29/11/2017.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada