Una de les
meravelles de la tecnologia, si més no al que al gaudi de la música significa,
és que no només podem accedir a les nostres peces i composicions favorites, si
no que pots escollir també qui les interpreta.
Sí, m’agrada
Bach; i si he d’escollir un intèrpret, si de piano parlem com és el cas,
escullo Glenn Gould. Tot i que de personalitat controvertida, quan s’asseu
davant del seu piano, crec que transmet, no només la bellesa de les peces de
Bach, si no també l’esperit, l’ànima que hi ha al darrera. M’agrada veure com
toca: l’esquena corbada davant del teclat; la posició de les mans, tranquil·la
alhora que enèrgica, amb aquells dits ben rectes, res de grapes esgarrapant les
tecles ; i el taral·leig... aquell ‘humming’
que acompanya la interpretació, que es nota que s’ho passa bé... impagable.
Però tot i els
dons divins, el treball del dia a dia és el que marca la qualitat de la feina
final; i aquest.fragment d’un documental de la BBC, aquesta petita
joia que es pot trobar a youtube, demostra que no només dels dons divins viu el
geni. Així assagen i estudien els grans... I, a la fi, podem gaudir del resultat final. No té vídeo, només àudio, però val la pena
asseure’s i gaudir tranquil·lament del geni interpretatiu... Bon profit.
Però, en música, com en moltes altres arts, no sempre hi ha opinions categòriques ni tots els genis coincideixen en què ens vol dir l’autor, i com s’ha d’interpretar...d’aquí precisament la feina i el mèrit de l’intèrpret. I com a exemple prenem el Preludi en Do Major , de J.S.Bach, es clar; el principal problema és que aquesta peça no inclou indicacions de tempo, per tant acaba sent una decisió ad libitum del pianista.
La primera versió que he escollit és la de Glenn Gould, força controvertida i inusual per a un pianista
vertiginós com ell, però que per a aquesta peça va considerar que mereixia un
tempo més reposat que el que estàvem acostumats a sentir. Segon, una
interpretació més convencional, més canònica i més ràpida a càrrec d’Elena Kuschnerova. I en darrer lloc, la meva preferida, la versió
que Matt Herskowitz en va fer per a la Banda Sonora del film d’animació “Les
triplettes de Belleville”, “Bach à la Jazz”, a ritme de swing. Si Bach aixequés el cap i
sentís aquesta versió... aprendria Lindy Hop!
Ah, si... una
última perla, per a que no digueu que els clàssics estan encarcarats i son cosa
del passat i que han d’estar a museus i bla bla bla... Una versió a guitarra
elèctrica, d’Adam Fulara, emprant una tècnica de punteig certament
diferent, tot i que la va popularitzar Stanley Jordan, ja fa una pila d’anys.
Això si, segueix tenint resultats espectaculars.
Apali, a disfrutar...
@jignasib
Aquest post es va publicar originalment a "La cultura no val res" el 07/11/2014.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada