“Me llamo Íñigo Montoya; tú mataste a mi padre,
prepárate a morir” Íñigo Montoya, venjador.
Esgrima, combats, tortures, venjances, gegants, miracles,
persecucions, fugues, amor vertader… Ja ho explica bé el personatge de l’avi, excel·lent Peter Falk, en una
curta però meravellosa interpretació, a l’astorat net, també excel·lent Fred
Savage, que tots recordem com el noiet de la entranyable sèrie “Aquellos
maravilosos años”. Aquest és exactament el resum de la pel·lícula; ni més ni menys. Conté
tots els elements i arquetipus d’una
pel·lícula de capa i espasa, d’una pel·lícula romàntica, d’una pel·lícula
d’aventures, d’una pel·lícula fantàstica. Jo crec que, a l’igual que Cervantes
volia que el Don Quixot fos una sàtira de les novel·les de cavalleria per
acabant convertint-se en la millor d’elles, tant el director, Rob Reiner, com
el guionista, William Goldman, volien fer una sàtira de tots aquests gèneres,
del fantàstic al romàntic, per acabant convertint-se en el buc insígnia.
El guió és una
adaptació del llibre homònim “escrit” per S.Morgenstern. Segons Goldman, un
llibre que el seu pare li explicava de petit... Tot plegat un invent del propi
Goldman, autor real del llibre.
Els actors
principals, Carey Elwes, en el paper del perfecte Wesley, i la preciosa Robin
Wright, encarnant a la encara més perfecta princesa Buttercup (més coneguda com
a model i intèrpret esporàdica de culebrons), tots dos, molt adequats i a
l’alçada del rol que se’ls adjudica, estan acompanyats per actors més
reconeguts i que encara eleven més la qualitat de l’escena: Mandy Patinkin, com
a Iñigo Montoya com a espadatxí espanyol a la cerca de la venjança, Billy
Crystal com a Miraculós Max, o els ja anomenats Peter Falk i Fred Savage com a
avi i nen.
Tota la
pel·lícula està plagada de diàlegs ocurrents, divertits i de tant fantàstics
esdevenen entranyables. Una petita joia. Però a mi, el que més em captiva és el
duel entre el Pirata Robers i Iñigo Montoya, potser el millor duel d’espasa; de
ben segur que el que conté més conversa, amb permís d’Edmond Rostand i el seu
Cyrano de Bergerac ; o el més llarg, amb la vènia de Mel Ferrer i Steward
Granger a Scaramouche.
Per finalitzar,
la guinda del pastís; la banda sonora és del mateix Mark Knofler, i està al’alçada de la resta d’aparicions estel·lars
i del resultat final de la pel·lícula. Tot plegat, un regalet de luxe per a un
producte globalment brillant.
@jignasib
Aquest post es va publicar originalment a "La cultura no val res" el 17/10/2014.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada