“Motuo perpetuo” vol dir,
literalment, moviment perpetu, sense principi ni final. Quan una peça musical
s’anomena així vol dir que acaba exactament com comença, de manera que, si el
músic vol, la pot repetir sense solució de continuïtat ad infinitum... ó ad nauseam,
depèn de l’estona...
En aquest cas, volia fer
menció del Motuo Perpetu que Niccoló Paganini va escriure a principis del s.
XIX. Paganini era un violinista virtuós, sembla que el més gran de la història.
Potser és exagerat, ves i demostra-ho ara, però de ben segur que va ser
grandíssim. De fet, es va guanyar la vida tocant l’instrument, sense l’ampara
d’un mecenes, amb el que guanyava de les
actuacions, i sembla que molt bé que se la guanyava... El primer divo de l’Star
System? Potser si... I com a tot geni
tocat de la ma de Déu, no van faltar detractors que afirmaven que el do venia
donat per un pacte amb el diable... Envejosos n’hi ha hagut i n’hi haurà
sempre. Però segur que el diable estava darrera... >8-(
Sigui com sigui, un
talent com aquell no es podia malbaratar tocant peces de compositors menys
dotats que ell. Per tant, es composava les peces a la seva imatge i semblança,
pel seu lluïment únic i personal. Els seus concerts i romances son el malson de
qualsevol aprenent a violinista i el doctorat de tot intèrpret que vulgui tenir
un mínim de fama.
A You Tube
podem trovar la interpretació del Motuo Perpetu al violí pel gran Itzhak Perlman. Ja us
podeu imaginar l’esforç que suposa per al músic tocar tanta estona a un ritme
certament endemoniat, sense pauses. Més d’una corda deu haver saltat dalt d’un
escenari…
Hi ha adaptacions d’aquesta peça a altres instruments. També al You Tube podeu trovar dues versions, per a mi especialmente espectaculars. La de trompeta interpretada per Wynton Marsalis i la de flauta travessera, per James Galway, per a mi, la favorita. Què passa quan una peça tan veloç com aquesta es toca amb un instrument de vent? Moure l’arquet del violí a tanta velocitat és esgotador, però no parar de bufar sense agafar aire… és mortal!
Escolteu, ambdues versions, trompeta i flauta, i compteu quantes vegades se sent respirar als músics… No us hi canseu, no se sent cap vegada #spoiler. Això no vol dir que no respirin, si no que son Mestres d’una técnica reservada als més privilegiats. La respiració continuada. El truc està en no respirar per la boca, com manen els cànons dels liceus més importants, si no pel nas: una part de l’aire va als pulmons per un tema, més que res, de supervivencia; i l’altra part infla les galtes, de manera que pots respirar mentre expulses l’aire, com ho fariem tocant una gaita o sac de gemecs… fácil oi?
@jignasib
Aquest post es va publicar originalment a "La cultura no val res" el 18/11/2014
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada