“SiBemoll-La-Do-Si” signatura musical de J.S.Bach.
Ja us
havia dit que m'agrada Bach? I que, fa molt temps, vaig estudiar flauta
travessera? (rookie, tampoc exagerem) I que m'apassionen les sonates que Bach
va escriure per flauta? Puc fer mes preguntes?... Si, suposo que si... Però
tampoc es plan...
Per on
anava? Ah, si, les preguntes... Be, anem a pams. Sobre la música de Bach, tot i
que era repertori per cursos avançats, m'agradava tant ... (ja us havia dit que
m'apassionaven les sonates? I que és típic que als enginyers els agradi Bach? I
que soc enginyer?... Ja hi tornem... les
preguntes... ) ... d'això... si... eeehh... M'agradava tant que vaig intentar
que des de ben al principi anéssim incloent cosetes del vell Maister de
Leipzig. El profe, tot paciència, m'encoratjava: "Bach no composava música
per a instruments concrets... Qualsevol peça de Bach es pot tocar amb
qualsevol instrument!". I tornava a
tocar de peus a terra: "sí, amb qualsevol instrument... és igual de
difícil!".
Per
tant, ja veiem que per tocar be a Bach cal tenir una gran tècnica, cal ser bo.
Però, honestament, n'hi ha prou amb ser bo? Què vol dir ser bo? T'asseus davant
la partitura, vas llegint i vas interpretant? Tot està a la partitura? Aquesta
es la feina de l'intèrpret, llegir la partitura i tocar el que hi posa? Res
mes? ... Alguna pregunta mes...? Bromes a part, crec que estem tocant el moll
de l'os. Què fa l'intèrpret? Què aporta? Tècnica? Jo crec que no... L’intèrpret
sí, llegeix la partitura... i l'entén! Copsa QUÈ volia dir, expressar,
transmetre l'autor. I aleshores s'asseu al seu instrument (que vol dir això,
instrument, el mitjà) i ens EXPLICA el que l'autor volia. No és només
tècnica, també hi ha sentiment, expressivitat... Interpretació! Com dèiem!
Teniu
temps? Teniu paciència? Vaja, el tema de les preguntes sembla que va en
sèrio... De veritat, per a mi hi ha tres grans intèrprets clàssics de flauta:
James Galway, Jean Pierre Rampal i Aurèle Nicolet. Els dos primers han estat
tocats per la ma de Déu, son autèntics genis, especialment el primer. Té una
facilitat natural per tocar l'instrument; pot fer, sense esforç aparent, el que
es proposi; i així es guanya la vida, tocant des del repertori clàssic més
virtuós fins als darrers èxits pop o les bandes sonores més guais. El segon,
també un privilegiat, ha posat el seu talent al servei de la recerca musical, a
estudiar els clàssics, sobretot els oblidats i recuperar tota la bellesa que
des del renaixement el talent humà ha creat. I el tercer... s'ho va currar tot
solet; el que Deu nostrusinyó no li ha donat s'ho ha currat ell a base de pràctica,
pràctica i pràctica... en aquest ordre. Si els dos primers fan meravelles sense
saber com, el tercer ho sap, redéu si ho sap i sap perquè. Ara, podríem parlar
de Cristiano Ronaldo, de Messi, però tampoc cal fer sang...
En
resum, si voleu gaudir del geni de veritat, escolteu els dos primers. Galway
més virtuós, Rampal més autèntic; però, qualsevol dels dos, grans intèrprets.
Si voleu aprendre tècnica, el tercer és el millor mestre... Per què per
ensenyar no n'hi ha prou amb fer-ho bé, cal saber per què es fa bé. I recordeu
que a la interpretació no només hi ha tècnica... Si escolteu a tots tres
mestres veureu... Be, vull dir escoltareu això que us dic. No calen més
paraules; ni preguntes.
Podeu
escoltar les sonates de Bach interpretades per Galway, en dos volums, per Rampal i per Nicolet a Spotify.
@jignasib
jignasib.blogspot.com
Aquest post es va publicar originalment a "La cultura no val res" el 10/10/2016.
Aquest post es va publicar originalment a "La cultura no val res" el 10/10/2016.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada